donderdag 23 oktober 2014

Apen, apen, apen

Na weer een heerlijke nacht vanmorgen op ons gemak genoten van een ontbijt in het hotel. Daarna nog even de laatste dingen op de hotelkamer inpakken en doen (lees poepen) en toen was het tijd om uit te checken.

Het busje dat we gisteren besteld hadden stond al klaar met de chauffeur, dus dat was goed gegaan. Alle bagage paste er mooi in, dus hop...onderweg naar het Sepilok rehabilitation centre. Hier worden Orang-Oetans opgevangen en groot gebracht en leven ze in een beschermd stuk bos. We gaan vandaag dus aapjes kijken.

Aangekomen bij het centre hadden we een uitdaging met de bagage, waar laat je die. Gelukkig hadden ze er een soort locker service, alleen de grootste kast was maar net groot genoeg voor onze koffers. Je ziet ze denken, wat een malloten die buitenlanders en wat een bagage. Tsja dat is een klein nadeel van rondreizen (volgende keer misschien toch maar rugzakken).

We hebben heerlijk rondgelopen op vaste paden tussen de bomen, af en toe kwam er een brutale aap voorbij of
zag je ze in de bomen. Er is veel begeleiding aanwezig en alle toeristen moeten opzij en aan de kant als er een aap aankomt. Zij zijn hier de baas, dit is hun leefomgeving en wij dienen ons dus aan te passen.

Er was ook nog een afgezet gedeelte, de toerist kon vanachter een wand met speciaal glas naar vier baby Orang-Oetans kon kijken. Eentje was flink ziek geweest en was helemaal kaal en mager, het ging nu gelukkig weer beter met hem, maar hij moest nog wel flink
aansterken voordat hij het bos in mocht.

Op een speciaal tijdstip worden de apen op een bepaalde plaats gevoerd. als je mazzel hebt zie je hier dan meerdere Orang-Oetans bij elkaar maar het kan ook zomaar zijn dat er niets komt. Op het moment dat er in het bos genoeg eten te vinden is is de noodzaak minder hoog. Wij hadden mazzel, na enige tijd kwamen er drie Orang-Oetans aan en konden we genieten van het schouwspel. Het blijft toch bijzonder om ze door de bomen te zien slingeren.

Daarna zijn we nog even naar een ander deel van het park gegaan, hier waren Sunbears. Dit gedeelte van het park was veel kleiner en hier waren we dan ook snel klaar. wel leuk om deze relatief kleine beren bezig te zien.

Aangezien we nog wat tijd over hadden voordat we weer werden opgehaald hebben we nog maar even een hapje gegeten. Na alle bagage uit de locker te hebben gehaald even wachten op de bus die ons naar het Eco Resort brengt.
Wederom bekijken ze ons weer met grote ogen vanwege de bagage en ik begin me toch wel een beetje ongemakkelijk te voelen. Maar we lachen er maar om, het is nou een maal niet anders.
Voor diegene die wil weten wat we bij ons hebben. Ik een kleine koffer en een rugzak als handbagage, Redmer een grotere koffer en een handbagage trolley  + de fototas. En nee....minder ging echt niet!!!

Aangekomen bij het Eco resort krijgen we een briefing en worden we naar onze hut gebracht. Een leuk klein huisje met douche, toilet, twee bedden en een flinke jungle gekko! Leuk hoor zo'n huisdier, gelukkig vind ik dit niet erg. Ook in de wc pot hadden we een huisdier. Een bloedzuiger!
Dus na iedere keer controleerde we of ze nog in de pot zat, je weet maar nooit.

Voor het eten gaan we met een groep nog even varen op de rivier en zien we verschillende Hornbills, veel neusapen en zelfs een krokodil. De neusapen komen alleen in Borneo voor en zien er echt bijzonder uit. Ook zien we een orang oetang met jong hoog in de bomen.

Heerlijk zo'n tocht over de rivier, je ziet dan echt
veel.

Bij terugkomst is het tijd om te eten en na het eten staat er nog een nachtwandeling op het programma. Het eten was in buffet vorm en prima te eten. Aad en Luus hadden leachsocks besteld en deze waren ondertussen ook aangekomen, Luus helemaal blij.

Na het eten tijd om ons om te kleden, Luus nam geen enkel risico en was van top tot teen bedekt. Een foto zegt vaak meer hahaha
Allemaal gewapend met een zaklamp gingen we met gids de donkere bush in op zoek naar beestjes brrrrr.

We hebben wel wat dieren gezien, maar helaas niet veel. Wat wel hilarisch was is dat Luus haar schoen in een modderpoel vast bleef zitten, ja daar sta je dan op een been met je schoen verdwenen in de modder hahaha We hebben hem er nog wel uitgekregen hoor, nadat we waren uitgelachen.

Na de wandeling nog wat gedronken en toen was het tijd om naar bed te gaan.

Nadat ik mijn bed van de muur had geschoven durfde ik onder toeziend oog van de jungle gekko wel in bed te stappen. Ergens halverwege de nacht werd ik wakker van een raar geluid, Redmer die ook wakker was geworden pakte de zaklamp en scheen richting geluid, er zat een soort muis op de balk boven mijn bed en heel mijn bed zat onder....ja onder wat eigenlijk, rotzooi. Door het licht van de lamp schoot het beestje weg en zijn wij maar weer gaan slapen. Echt het is nooit saai, slapen in de jungle!!