dinsdag 21 oktober 2014

Duiken, duiken en nog eens duiken

Vanmorgen ging weer vroeg de wekker, het idee van uitslapen tijdens de vakantie is er voor ons niet bij. De hele dag staat in het teken van duiken en om 08.15u moeten we aanwezig zijn voor onze eerste duik. In totaal maken we vandaag drie duiken, de tweede is om 11.15u en de laatste om 15.15u.

Dus hup, vroeg uit de veren, ontbijten en op tijd aantreden voor de briefing en alles te checken. Dat checken is hier geen overbodige luxe gebleken, want twee keer moest er toch echt wel wat vervangen worden.

Daarna alles aan en hop de boot in. Alle duik plekken waar wij gedoken hebben liggen op ongeveer vijf à zeven minuten varen, dus je hoeft niet heel lang met alles aan op de boot te zitten (echt comfortabel is dat nl niet).

Bij aankomst is het de bedoeling dat we ons achterwaarts in het water laten vallen. Het is voor mij de eerste keer dat ik op deze manier het water in ga (normaal neem ik een grote stap) en ik heb daar dan ook wel een beetje moeite mee. Maar met voldoende coaching van alle aanwezige op de boot en met hulp van de divemaster laat ik me achterover vallen en kan de duik beginnen (de twee keer hierna was geen probleem meer ;-)

Onder water is het echt geweldig, op alle drie de plekken kijken we onze ogen uit. Al is de laatste duikplek toch echt wel het mooist, dus dat is een goede afsluiter van de dag.
We zien echt zoveel moois, schitterende koralen, sponzen, soft koraal, anemonen, schelpen noem maar op. Alles in de meest uiteenlopende kleuren van rood, paars met wit, blauw, gewoon te veel om op te noemen.

Aan vissen ook geen gebrek, we zien ze in alle soorten en maten en in verschillende kleuren. Het is echt schitterend, net een mooi groot aquarium. Roggen, inktvis, nemo's, papegaaivissen, schildpadden, zelfs een haai kwam voorbij (niet zo'n grote hoor en ik heb hem gelukkig gemist). Zo jammer dat we de camera niet mee konden nemen, die kan namelijk maar tot 12 meter en wij zaten op 22 meter diepte.

Dus 's middags na de laatste duik nog maar even snorkelen voor een paar foto's, om toch de thuisblijvers ook een indruk te geven. Dit is al mooi maar toch.....

Na het snorkelen besluiten we een rondje om het eiland te lopen, dit is een wandeling van ongeveer een kwartiertje. We schieten wat mooie foto's en bij terugkomst komt er een soort ibis wijd wapperend met zijn vleugels op ons af rennen, achtervolgd door een medewerker van het eiland.
Verbaast kijken we dan man aan als hij iets onverstaanbaars aan ons vraagt. Met ogen als grote vraagtekens kijken wij elkaar en de man aan en deze herhaalt zijn vraag "duju wanne see bebbe tuttel"? Ineens begint er bij Redmer een lampje te branden en vraagt of de man baby turtels bedoelt? Yes Yes (heftig met zijn hoofd knikkend) bebbe tuttel!!!

Wat blijkt, ze gaan baby schilpadjes vrijlaten op het strand, of wij dat willen zien. Natuurlijk willen we dat en we lopen in vlot tempo achter een groep mensen aan (het hele eiland wil dat wel zien).

Op het strand staan twee medewerkers met twee afwasteilen met daarin een boel schilpadden. Na enige instructie over wat je vooral niet mag doen worden de schilpadden vrijgelaten en rennen ze als een gek naar de zee, dit is zo schattig om te zien, echt heel leuk. Iedereen staat dan ook volop te genieten van dit tafereel.

Helaas voor de schildpadjes hadden in de zee twee of drie babyhaaien ook meegekregen dat er een zwemmend buffet aan zat te komen. Voor de haaien een feestmaal, maar voor de schildpadden geen Happy End. Iedereen op het strand was helemaal in shock en ja wij vonden het ook sneu voor die schilpadjes maar konden toch een glimlach om alle reacties niet onderdrukken;-) Iedereen liep een illusie armer terug naar zijn woning ! Het schijnt trouwens dat maar 1 op de duizend schilpadden blijft leven.

Na dit avontuur waren we wel toe aan een koud biertje en zijn we heerlijk bij het restaurant in een ligstoel gaan liggen tot het tijd was om te eten. Het is alweer ons laatste avondmaal, morgenochtend gaan we helaas dit schitterende eiland verlaten, maar wat hebben we hier van genoten!