maandag 20 oktober 2014

Lankayan Island

Vandaag vroeg opgestaan, om vijf uur kwam de taxi ons ophalen om ons naar het vliegveld te brengen. We vliegen naar Sandakan om vanuit daar verder te reizen met een boot naar Lankayan Island.

Zonder vertraging de lucht in en in minder dan een uur weer geland in Sandakan. En vlak langs Mount Kinabalu gevlogen, dat was echt gaaf. Geeft wel aan dat we niet hoger dan 4 km gevlogen hebben!

Bij aankomst stond de reisleider op ons te wachten en nam ons met de taxi mee naar de Yacht Club van Sandakan, waar we nog twee uurtjes moesten wachten op nog 6 mensen en de boot. En soms is wachten echt niet erg!
Uiteindelijk was iedereen aanwezig en konden we de boot in en na vijf kwartier met flinke snelheid door het water te zijn gesjeesd (motoren met 2x 200PK) kwamen we lekker uitgewaaid en aardig door elkaar geschud aan op Lankayan Island.

WAUW....WAT ZIET DIT ER SUPER UIT!!!
In een woord adembenemend, schitterend, fantastisch, sorry lukt niet in een woord ;-) Lopend op de pier van de boot naar vaste land zien we gelijk al een schildpad zwemmen, wat een ontvangst comité, mijn dag kan al niet meer stuk. Ook zien we gelijk de nodige vissen zwemmen en de jongeman die ons nog het een en ander over het eiland moet vertellen krijgt maar weinig aandacht van iedereen.

De man die ons welkom wilde heten moest dan ook even wachten tot iedereen zijn ogen van al dat moois af kon houden en hem de aandacht gaf die hij graag wilde;-) In het restaurant werden we ontvangen met een lekker koel drankje en kregen we de regels van het eiland te horen. Geen vissen, koraal en andere dingen onder water aanraken of meenemen. Na 18.00 uur niet meer over het strand van het eiland lopen, dit i.v.m. de schildpadden die hier (bijna) dagelijks hun eieren komen leggen en dit graag ongestoord doen. De tijden van het eten en als laatste de nodige informatie om te duiken. Daar komen we tenslotte voor.

Die middag stond onze eerste duik al gepland, dat was een prettige verrassing en na nog wat formulieren te hebben ingevuld konden we naar onze lodge. Ook hier weer verbazing alom, wat is dit gaaf zeg, wat een locatie, dit kan wel wennen!

Na onze spullen een beetje te hebben uitgepakt en ons te hebben omgekleed was het tijd voor de lunch. Een heerlijk lopend buffet met voldoende keus uit allerlei lekkers.

Na de lunch even relaxen op de porch en genieten van dit heerlijke eiland voordat we gaan duiken. Ik heb de jongens al een bericht gestuurd dat ze het huis moeten verkopen, tickets moeten boeken en hierheen moeten komen, ik ga hier niet meer weg!
Dan is het tijd om te gaan duiken, we wandelen op ons gemak naar de duikschool en maken kennis met Malle. Hij is deze twee dagen onze Divemaster en zal ons al het moois onder water laten zien.

Na alles gecontroleerd te hebben en aangetrokken straten we onze eerste duik achter de school. Hier ligt het House Reef en hier hebben we zo’n 45 minuten alles bekeken wat er te bekijken valt. Wat een vissen hebben we gezien zeg, echt bizar. Wat koraal betreft, dat was hier niet hahaha, het House Reef is een soort aangelegd parcours. Er ligt een gezonken boot, een groot beeld van een aap in een boom, ze hebben zelf het een ander gebouwd en overal waar je kijkt zie je vis. Ja voor een eerste duik was dit een prima start.
Na het duiken nog even lekker relaxed van de zonsondergang genieten voordat het alweer tijd was voor het diner.

Ook nu weer een lopend buffet met een keuze uit verschillende heerlijke gerechten, ja dit kan echt wel wennen.
Na het eten weer lekker buiten gezeten en vleermuizen gespot, we hadden een fruitboom naast onze lodge dus aan vleermuizen geen gebrek. Na een heerlijke, mooie dag gaan we op tijd ons bed in. Morgen moeten we om 08.15u weer aantreden voor onze tweede duik.

Wat ons betreft….slaap lekker!